Network Manager 3.0.0 (console version)
 
Spis treści
Start
Spis treści
1. Konwencje typograficzne
2. Informacje ogólne o systemie David
3. Terminologia
4. Instalacja
5. Wymagania dla Network Manager-a
6. Instalacja
7. Informacje ogólne
8. Network Management Map (xdnmm)
9. Generator Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnv)
10. Edytor Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnve)
 
 

8.4. Opis działania

8.4.1. Rozpoczynanie i kończenie pracy

Aplikacja xdnmm podczas startu odczytuje swoje parametry konfiguracyjne, dotyczące swojego wyglądu jak również niektórych parametrów pracy z pliku .xdnmmrc. Aplikacja spodziewa się znaleźć ten plik w katalogu, którego nazwa przechowywana jest w zmiennej środowiskowej $DAVIDPRIVDIR. W przypadku kiedy taki plik nie istnieje aplikacja rozpoczyna pracę z domyślnymi ustawieniami.

8.4.2. Opis działania głównego okna aplikacji

Aplikacja jest graficznym klientem serwera dnmmsd i w związku z tym pełną funkcjonalność uzyskuje po procesie połączenia się z serwerem. Aby połączenie mogło być nawiązane użytkownik aplikacji musi dokonać swojej identyfikacji na serwerze przez podanie swojego identyfikatora oraz hasła. Po udanej autentykacji następuje załadowanie danych z Bazy Danych Informacji o Sieci, które udostępnia serwer. Proces ten zazwyczaj zajmuje trochę czasu. Postęp tej operacji jest wizualizowany przez aplikację. Pełną funkcjonalność uzyskuje się po zakończeniu tego procesu.

Centralny widok aplikacji może być dzielony na dowolną ilość pionowych i poziomych paneli. Każdy z paneli może zawierać inny obiekt. Zawsze jest tylko jeden aktywny panel. Jest on otoczony zieloną ramką.

Na samym dole okna aplikacji znajduje się pasek statusu. Z lewej strony paska znajdują się dwa liczniki: wiadomości wejściowych i wyjściowych.

Na pasku znajdują się także przyciski opisane w tabelce poniżej:

Tabela 8.2. Aplikacia xdnmm - opis przycisków z paska statusu

Przycisk Opis
Spełnia kilka funkcji. W takim stanie jego naciśnięcie spowoduje połączenie się z serwerem, gdy aplikacja nie jest z nim jeszcze połączona, zaś w przeciwnym razie poprzez jego naciśnięcie uzyskamy przejście aplikacji w tryb tylko do odczytu. Zmieni wtedy wygląd obrazka na przycisku na opisany poniżej.
Naciśnięcie przycisku w tym stanie oznacza przejście aplikacji w tryb umożliwiający modyfikację elementów Bazy Danych po udanym procesie autentykacji (nie trzeba się logować jako ten sam użytkownik). Obrazek przycisku ponownie wróci do stanu wyjściowego.
Umożliwia połączenie się z serwerem lub zalogowanie się do niego ponownie (jest to rozumiane jako wejście aplikacji w tryb umożliwiający modyfikację).
Wskazuje, czy aplikacja jest obecnie zablokowana.
Wskazuje, czy aplikacja jest obecnie odblokowana.

Przed przyciskiem umożliwiającym połączenie się z serwerem znajduje się informacja, kiedy nadeszła ostatnia wiadomość od serwera, a po nim dwa pola opisujące identyfikator tej aplikacji jaki został przydzielony jej przez serwer. Ostatnim elementem paska statusu jest wskaźnik obecnego statusu połączenia aplikacji z serwerem.

8.4.2.1. Znaczenie przycisków funkcyjnych w głównym oknie aplikacji

W głównym widoku aplikacji na pasku narzędziowym znajdują się przyciski, za pomocą których można sterować pracą aplikacji. Pierwszy przycisk znajdujący się w lewej części paska narzędziowego odpowiada opcji z menu File.

Tabela 8.3. Aplikacia xdnmm - opis przycisków pokrywających się z menu File

Przycisk Opis
Pozwala na zablokowanie dostępu do aplikacji. Wówczas przy jakimkolwiek naciśnięciu klawisza myszy lub kalwiatury, lub poruszeniu myszy pojawi się okienko Authorization, w którym należy wpisać nazwę użytkownika i hasło, aby odblokować dostęp do aplikacji i zalogować się tym samym ponownie do serwera (nie trzeba się logować jako ten sam użytkownik).

W menu File występują także opcje nie umieszczone na pasku narzędziowym.

Tabela 8.4. Aplikacja xdnmm - opcje z menu File nie występujące na pasku narzędziowym

Nazwa opcji Opis
- Connect Umożliwia połączenie się z serwerem dnmmsd w celu zalogowania się.
- Disconnect Umożliwia przerwanie połączenia z serwerem (wylogowanie się).
- Exit Umożliwia wyjście z programu.

Kolejne przyciski pokrywają się z menu Edit. Są to przyciski służące do edycji różnych obiektów i po ich naciśnięciu zawsze pojawiają się okienka edycyjne, które nie są modalne. W każdym przypadku można edytować dowolną liczbę obiektów naraz przez ich odpowiednie zaznaczenie.

Tabela 8.5. Aplikacja xdnmm - opis przycisków pokrywających się z menu Edit

Przycisk Opis
Otwiera okienko służące do edycji styli.
Otwiera okienko pozwalające edytować grupy stanów.
Otwiera okienko pozwalające edytować communities.
Otwiera okienko pozwalające edytować grupy kolekcji.
Otwiera okienko pozwalające edytować grupy managed items.
Otwiera okienko umożliwiające edycję interfejsów sieciowych aktualnie podglądanego urządzenia. Nie ma tutaj okienek z wszystkimi, aktualnie dostępnymi interfejsami sieciowymi w Bazie Danych.
Otwiera okienko pozwalające edytować sąsiadów BGP aktualnie podglądanego urządzenia. Nie ma tutaj okienek z wszystkimi, aktualnie dostępnymi sąsiadami BGP w Bazie Danych. Podglądane urządzenie musi być typu router.
Otwiera okienko pozwalające edytować managed items aktualnie podglądanego urządzenia. Nie ma tutaj okienka ze wszystkimi managed items.
Otwiera okienko służące do edytowania obiektów. Obiekty do edycji wybiera się przez zaznaczenie ich na aktualnie prezentowanej mapie. Tak jak w przypadku innych tego typu okienek możliwa jest edycja wielu okienek na raz.
Otwiera okienko pozwalające edytować obiekty pingowane. Obiekty takie wybiera się przez zaznaczenie ich w okienkach prezentujących pingowane obiekty.
Otwiera okienko pozwalające edytować grupę obiektów pingowanych.
Pozwala na usunięcie zaznaczonego elementu.

W menu Edit występują także opcje nie umieszczone na pasku narzędziowym.

Tabela 8.6. Aplikacja xdnmm - opcje z menu Edit nie występujące na pasku narzędziowym

Nazwa opcji Opis
Reset to OK state Pozwala zmienić stan elementu na stan OK. Jeśli element jest obiektem i posiada podobiekty to także ich stan zostanie zmieniony, chyba że ich stan jest oznaczony jako Not managed lub Delete.
Manage Pozwala ustawić stan wybranych elementów na stan OK i tym samym rozpocząć zarządzanie tymi elementami. Jeśli tym elementem jest obiekt typu Network, to zostanie rozpoczęty proces jego odkrywania, czyli skanowania. Jeśli zaś jest to obiekt typu computer lub router, to wszystkie jego interfejsy sieciowe i ewentualni obecni sąsiedzi BGP, też zaczną być zarządzani (tzn. ich stan na tym urządzeniu zacznie być monitorowany).
Manage but don't discover Ma zastosowanie do obiektów typu Network. Wtedy bowiem zostanie uruchomiona obsługa propagacji stanów elementów wpływających swoimi stanami na te elementy, ale proces skanowania sieci nie zostanie uruchomiony. Sieci nieskanowane mają kolor niebieski.
Don't manage Ustawia stan wskazanych obiektów na wartość Not managed.
Move up Pozwala przenieść zaznaczone obiekty do mapy stojącej wyżej w hierarchii map, czyli do obiektu zawierającego obecnie prezentowany obiekt.
Discover (poll) node Pozwala odkryć podane urządzenie lub ponownie je odpytać, jeśli jest już obecne w Bazie Danych. Dzięki temu można zaktualizować jego konfigurację.
Save positions of ping panels Zachowuje pozycje i rozmiary wszystkich paneli pokazujących obiekty pingowane.

Kolejne przyciski pokrywają się z menu View.

Tabela 8.7. Aplikacja xdnmm - opis przycisków pokrywających się z menu View

Przycisk Opis
Pozwala na dotarcie do obiektu stojącego na szczycie hierarchii, czyli do obiektu o nazwie Root Map.
Umożliwia przejście do wnętrza obiektu oznaczonego, jako obiekt domowy. W obecnej chwili jest to zawsze obiekt Root Map.
Pozwala wejść do obiektu stojącego wyżej o jeden poziom w hierarchii, czyli do rodzica aktualnie prezentowanego obiektu.
Umożliwia zobaczenie wnętrza obiektu. Jest to tożsame z dwukrotnym kliknięciem na obiekt.
Pozwala zobaczyć zaznaczone urządzenie (typu computer lub router) przy pomocy Generatora Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnv), jeśli zostanie znaleziony dla niego odpowiedni panel sterujący.
Pozwala na podobną operację jak wyżej opisywany przycisk, ale nazwę lub IP urządzenia można podać jako argument polecenia. W związku z tym podane urządzenie nie musi być obecne w Bazie Danych.
Pozwala otworzyć okienko prezentujące listę zalogowanych użytkowników na serwerze dnmmsd.
Pozwala uzyskać listę wszystkich aktualnie zdefiniowanych styli w Bazie Danych.
Pozwala uzyskać listę wszystkich aktualnie zdefiniowanych grup stanów w Bazie Danych.
Pozwala uzyskać listę wszystkich aktualnie zdefiniowanych communities.
Pozwala uzyskać listę wszystkich aktualnie zdefiniowanych grup kolekcji w Bazie Danych.
Pozwala uzyskać listę wszystkich aktualnie zdefiniowanych grup managed items.
Umożliwia edytowanie listy wszystkich zdefiniowanych warstw w Bazie Danych. W obecnej jednak wersji funkcjonalność warstw nie jest wykorzystywana w Mapie Zarządzania Siecią.
Otwiera okienko prezentujące pingowane obiekty.
Pozwala uzyskać listę wszystkich aktualnie zdefiniowanych grup obiektów pingowanych w Bazie Danych.
Pozwala podejrzeć poczekalnię, w której czekają nowoodkryte obiekty na dodanie do wskazanego obiektu (mapy). W tym celu należy zaznaczyć obiekty z okienka poczekalni i przy pomocy myszy przenieść je do aktualnie prezentowago obiektu (mapy).
Pozwala konfigurować parametry pracy aplikacji.

W menu View występują także opcje nie umieszczone na pasku narzędziowym.

Tabela 8.8. Aplikacja xdnmm - opcje z menu View nie występujące na pasku narzędziowym

Nazwa opcji Opis
Show tool bar Pokazuje lub chowa pasek narzędziowy.
Show status bar Pokazuje lub chowa pasek statusu.
Show deleted elements Pokazuje lub chowa elementy zaznaczone jako usunięte.
Show not managed elements Pokazuje lub chowa elementy będące w stanie Not managed.
Split view horizontally Dzieli horyzontalnie aktywny panel na dwa osobne panele.
Split view vertically Dzieli wertykalnie aktywny panel na dwa osobne panele.
Close view Zamyka aktywny panel.

Ostatnie trzy opcje pokrywają się z menu David system. Pozwalają one na uruchomienie aplikacji systemu David.

Tabela 8.9. Aplikacja xdnmm - opis przycisków pokrywających się z menu David system

Przycisk Opis
Edytor Plików Segregatora Typów Zdarzeń (xdesc)
Prezenter Powiadomień Graficznych (xdgnp)
Edytor Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnve)

Poprzez menu Help można dowiedzieć się o wersji i czasie powstania aplikacji.

8.4.2.2. Eksploracja map i obiektów

Centralną część aplikacji zajmuje wnętrze obecnie prezentowanego obiektu. Pierwszym, zawsze dostępnym obiektem jest mapa Root Map, nadrzędna dla wszystkich innych obiektów. Niektóre obiekty mogą zawierać inne obiekty. W ten sposób można tworzyć hierarchiczną strukturę obiektów Bazy Danych. Najłatwiejszym sposobem zobaczenia wnętrza wskazanego obiektu jest podwójne na nim kliknięcie. Aplikacja pozwala na dodawanie różnych typów obiektów:

  • obiekty typu Location mogą zawierać dowolne, inne obiekty;

  • obiekty typu Device odpowiadające fizycznym urządzeniom sieciowym;

  • obiekty typu Network odpowiadające odkrytym sieciom – automatycznie dodawane;

  • obiekty typu Link są połączeniami pomiędzy dwoma obiektami powyższych typów na tej samej mapie.

W przypadku, gdy oglądany obiekt odpowiada rzeczywistemu urządzeniu (jest typu Device), wtedy jego wnętrze przedstawia kilka podstawowych informacji na temat samego urządzenia oraz listę interfejsów sieciowych, sąsiadów BGP i managed items.

Typ Device posiada kilka podtypów: Router, Computer, Ethernet switch, UPS, itp.

Kliknięcie na pozycję listy opisującą interfejsy sieciowe lub sąsiadów BGP otwiera ich szczegółową listę.

Kliknięcie na pozycję listy opisującą jedną z grup managed item otwiera ich szczegółową listę. Wygląd szczegółowy managed item jest specyficzny dla danej grupy i zależy od jej definicji.

Opcje opisane poniżej pozwalają poruszać się po hierarchicznych mapach obiektów.

Tabela 8.10. Aplikacia xdnmm - opis opcji pozwalających poruszać się po hierarchicznych mapach obiektów

Opcja Opis
Pozwala dojść do obiektu na szczycie całej hierarchii.
Pozwala zobaczyć wnętrze danego obiektu (w przypadku lokalizacji są to inne obiekty i tym samym obiekty typu location można traktować jako mapy). Aby to uzyskać należy na nim dwukrotnie kliknąć lub zaznaczyć i nacisnąć ten przycisk.
Pozwala przejść do widoku obiektu będącego rodzicem obecnie prezentowanego.
Pozwala na taki sam efekt jak opisany wyżej, jednak jego działanie w przyszłości ulegnie zmianie i będzie on wskazywał na obiekt, od którego prezentacji domyślnie zaczyna pracę aplikacja xdnmm po połączeniu się z serwerem dnmmsd.