10.4.1. Rozpoczynanie i kończenie pracy
 
Aplikacja xdnnve podczas startu odczytuje swoje parametry konfiguracyjne,
            dotyczące swojego wyglądu jak również niektórych parametrów pracy z pliku 
	    (np. ostatnio prezentowany plik) .xdnnverc.
            Aplikacja spodziewa się znaleźć ten plik w katalogu, którego nazwa przechowywana
            jest w zmiennej środowiskowej $DAVIDPRIVDIR. W przypadku kiedy taki plik nie
            istnieje aplikacja rozpoczyna pracę z z pustym dokumentem oraz z domyślnymi ustawieniami. 
	    Podczas kończenia swojej pracy program zapisuje w pliku .xdnnverc bieżące ustawienia i 
	    parametry swojej pracy. Informacje o ewentualnych błędach, podczas pracy aplikacji, 
	    mogą być wypisywane, w niektórych przypadkach, na standardowe wyjście błędów, 
	    zamiast wyświetlania okienka z informacją o błędzie.
    	    
 
10.4.2. Opis działania głównego okna aplikacji
 
Edycja plików konfiguracyjnych, na podstawie których generowane są panele 
	    sterowania, odbywa się niezauważalnie dla użytkownika. Jego zadanie ogranicza się 
	    do budowania panelu poprzez nakładanie na niego obiektów kontrolnych przy pomocy 
	    myszy oraz specyfikację ich cech i wzajemnych ze sobą powiązań. Wszystkie te 
	    operacje dokonywane są z wykorzystaniem graficznego interfejsu i użytkownik 
	    nie musi w najmniejszym stopniu znać struktury edytowanych plików.
	    
Centralną część widoku głównego aplikacji zajmuje panel roboczy, nad 
	    którym znajduje się zazwyczaj pasek narzędziowy zaś poniżej pasek statusu. 
	    Z lewej strony panelu roboczego są umieszczone przyciski kontrolek, za 
	    pomocą których tworzone są panele.
	    
Na pasku statusu wyświetlane są informacje o współrzędnych (względem 
	    lewego-górnego rogu panelu) lewego - górnego rogu obiektu, nad którym 
	    aktualnie znajduje się myszka oraz rozmiar tego obiektu. Jeśli kursor 
	    myszy nie znajduje się nad żadną kontrolką wtedy wyświetlane są 
	    informacje dotyczące samego panelu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy 
	    zostanie zaznaczony myszką prostokątny obszar. Wtedy te dane odnoszą 
	    się do niego.
	    
10.4.2.1. Znaczenie przycisków funkcyjnych w głównym widoku aplikacji
 
Na pasku narzędziowym znajdują się przyciski, za pomocą których można 
		    dokonać edycji budowanego panelu. Pierwsze cztery przyciski, opisane poniżej,
		    znajdujące się w lewej części paska narzędziowego odpowiadają opcjom z menu 
		    File.
		    
Operacje edycyjne stosuje się do zaznaczonych obiektów, a jeśli ich nie ma to 
		    odnoszą się do panelu. Obiekt jest uznawany za zaznaczony, kiedy znajduje się nad nim 
		    kursor myszy (dokładniej: ma tzw. focus). Obiekt może zostać trwale zaznaczony, gdy 
		    jakakolwiek jego część będzie należała do prostokątnego obszaru na panelu 
		    narysowanego przy pomocy lewego klawisza myszy. Wybrany obiekt można również trwale 
		    zaznaczyć lub odznaczyć przyciskając lewy klawisz myszy wraz z wciśniętym klawiszem 
		    Ctrl. Odznaczenie zaznaczonych obiektów można uzyskać klikając myszką na 
		    panel roboczy lub zaznaczając na nim nowy obszar.
		    
Pozostałe przyciski, opisane poniżej, znajdujące się na pasku narzędziowym 
		    pokrywają się z menu Edit.
		    
Z opcji menu Edit można korzystać także poprzez wciśnięcie prawego przycisku myszy na 
		    wybranej kontrolce lub panelu. Wyświetli się wówczas lista z dostępnymi opcjami menu.
		    
Ostatnim menu dostępnym na pasku narzędziowym jest menu Help, dzięki któremu
		    można dowiedzieć się o wersji i czasie powstania aplikacji.