Network Manager 3.0.0 (full version)
 
Spis treści
Start
Spis treści
1. Konwencje typograficzne
2. Informacje ogólne o systemie David
3. Terminologia
4. Instalacja
5. Wymagania dla Network Manager-a
6. Instalacja
7. Informacje ogólne
8. Zaawansowany Kolekcjoner Danych (dedcd)
9. Serwis Mapy Zarządzania Siecią (dnmmsd)
10. Klient Mapy Zarządzania Siecią (dnmmc)
11. Wykonawca Czasochłonnych Poleceń Sql (dsqed)
12. Network Management Map (xdnmm)
13. Generator Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnv)
14. Edytor Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnve)
15. Przyciski najczęściej występujące w aplikacjach WWW
16. Konfigurator Wykluczonych z Odkrywania Adresów IP (Excluded IP Address Configurator)
17. Konfigurator Wpisów SNMP Community (SNMP Community Configurator)
18. Konfigurator Odbiorców Powiadomień (Notification Recipient Configurator)
19. Zarządca Użytkowników i Grup (User and Group Manager)
20. Zarządca Kont (User Manager)
21. Zarządca Grup (Group Manager)
22. Przeglądarka Kolekcji (Collection Browser)
23. Node Browser
24. Przeglądarka Raportów o Węzłach (Node Report Browser)
25. Konfigurator Modułów Webowych (Web Module Configurator)
26. Monitor Serwisów (Service Monitor)
27. Customer Configurator
 
 

9.7. Serwis obiektów Bazy Danych

W początkowej fazie pracy modułu, gdy Baza Informacji o Sieci nie zawiera jeszcze obiektów odkrytych przez dnmmsd to proces odkrywania może się rozpocząć na dwa sposoby:

  • od odpytania wskazanego urządzenia, jeśli została podana jego nazwa (opcja --node-2-discover);

  • od odkrywania sieci lokalnej, w której pracuje stacja zarządzania.

Proces odkrywania może zostać pominięty dla adresów wskazanych przez odpowiednie wpisy w konfiguracji adresów wykluczonych z procesu odkrywania. Urządzenia odkrywane są poprzez wysyłanie na poszczególne adresy IP zapytań SNMP. Adresy IP są kolejnymi adresami z sieci, która została wskazana przez administratora jako podlegająca procesowi zarządzania.

Poza siecią lokalną (ewentualnie) żadna sieć nie jest automatycznie skanowana bez decyzji administratora systemu.

Zapytania SNMP, zarówno do nowoodkrywanych urządzeń jak i do zawartych już w Bazie, są wysyłane z community na podstawie informacji zawartych w konfiguracji wpisów SNMP community. Podobny proces, jak w momencie odkrywania, odbywa się dla każdego monitorowanego urządzenia, co określony odcinek czasu. Ten odcinek czasu jest jednym z atrybutów grupy stanów, do której należy dany obiekt. Aktualizowana jest wtedy cała wiedza o konfiguracji urządzenia przechowywana w Bazie Danych. Proces ten domyślnie jest wykonywany co godzinę. Może on zostać przyspieszony, jeśli dnmmsd wykryje wcześniej błąd w odpowiedzi od danego urządzenia.

Podczas procedury dodawania nowoodkrytego urządzenia do Bazy dodawane są wszystkie jego interfejsy sieciowe i sąsiedzi BGP (jeśli takich posiada). Urządzenie jest także skanowane pod kątem wszystkich aktywnych i dozwolonych dla badanego adresu IP grup zarządzanych elementów. Do obiektów pingowanych dodawany jest także adres IP jednego z interfejsów tego urządzenia (preferowany jest adres odpowiadający nazwie urządzenia określonej jako sysName). Podczas aktualizacji informacji o urządzeniu sprawdzana jest obecność wszystkich jego interfejsów sieciowych, sąsiadów BGP oraz zarządzanych elementów odkrytych na podstawie odpowiednich dla tego urządzenia grup zarządzanych elementów. Nowoodkryte interfejsy, sąsiedzi BGP oraz zarządzane elementy są dodawne, zaś te, które nie mogą zostać odnalezione są zaznaczane jako usunięte.

Poza okresową aktualizacją konfiguracji każdego monitorowanego urządzenia o wiele częściej dokonywany jest proces sprawdzania stanów interfejsów sieciowych, sąsiadów BGP, zarządzanych elementów oraz pingowanych obiektów. O częstotliwości decyduje jedno z pól grupy stanów, do której dany element należy. W przypadku interfejsów sieciowych oraz sąsiadów BGP sprawdzenie stanów polega na zapytaniu urządzenia o stan administracyjny oraz operacyjny danego elementu. Dla zarządzanych elementów jest to sprawdzanie odpowiednich zmiennych, wskazanych przez użytkownika w definicji macierzystej dla danego elementu grupy zarządzanych elementów. Dla obiektów pingowanych jest to wysłanie pięciu krótkich pakietów ICMP-ECHO na dany adres IP w odstępach 1-sekundowych. Zależnie od otrzymanej odpowiedzi dotyczącej danego elementu obliczany jest jego stan. Dla interfejsów sieciowych oraz sąsiadów BGP za stan poprawny uznawany jest stan UP (stan ESTABLISHED) pod warunkiem, że stan administracyjny jest UP. Jeśli jest DOWN to stan taki zawsze jest uznawany za pozytywny. Dla zarządzanych elementów wartości rozumiane jako poprawne lub nie zależą od definicji macieżystej grupy zarządzanych elementów. W przypadku obiektów pingowanych brany jest pod uwagę procent uzyskanych odpowiedzi na wysłane pakiety na dany adres IP. Sytuacja pozytywna jest oczywiście wtedy, gdy procent ten wynosi 100%.

Po dokonaniu wyliczeń stanu sprawdzonego elementu informacja ta jest propagowana do poziomu wyżej w przypadku interfejsu sieciowego oraz sąsiada BGP. Dzieje się tak tylko wtedy, kiedy stan uległ zmianie. Operacja ta jest kontynuowana na coraz to wyższe poziomy rodziców obiektów, których stan uległ zmianie. Dozwolone są następujące stany:

  • Not managed - element nie podlega zarządzaniu;

  • Ok - stan elementu jest poprawny;

  • Minor fault - stan elementu nie jest w pełni poprawny;

  • Major fault - błąd elementu jest znaczny;

  • Critical - element jest w stanie krytycznym;

  • Was minor fault - stan elementu nie był w pełni poprawny, a teraz jest już lepszy;

  • Was major fault - błąd elementu był znaczny, a teraz element jest już w lepszym stanie;

  • Was critical - element był w stanie krytycznym, a teraz jest już w lepszym stanie;

  • Unknown - stan elementu jest nie znany;

  • Error - wystąpił błąd dla danego elementu (stan ten powinien utrzymywać się bardzo krótko);

  • Deleted - element nie został odnaleziony w aktualnej konfiguracji urządzenia.

Stan elementu nie ulega zmianie i tym samym nie wpływa na wyższy poziom (swojego rodzica lub właściciela), gdy ustawiona jest flaga Is passive elementu.

Przy każdorazowej zmianie stanu interfejsu sieciowego, sąsiada BGP, zarządzanego elementu oraz pingowanego obiektu dokonywane jest logowanie tego faktu do odpowiedniej tablicy Bazy Danych.

Dla każdego elementu istnieje dodatkowa możliwość informowania o sytuacjach alarmowych. Dla każdego interfejsu sieciowego, sąsiada BGP oraz zarządzanego elementu, będącego w stanie Critical uruchamiany jest, co 5 minut skrypt: netinterface-alarm.sh dla interfejsów sieciowych, bgppeer-alarm.sh dla sąsiadów BGP oraz mitem-alarm.sh dla zarządzanych elementów. Dla obiektu pingowanego, kiedy procent odpowiedzi dla niego jest mniejszy niż 100%, to uruchamiany jest program ping-alarm.sh. Jest on uruchamiany cyklicznie, co pewien czas, jeśli sytuacja nie uległa poprawie. Interwał czasu pomiędzy kolejnymi alarmami jest atrybutem grupy obiektów pingowanych, do której dany obiekt należy. Zagadnienie konfigurowania alarmu dla danego obiektu jest dokładniej omawiana w dokumentacji modułu Mapy Zarządzania Siecią (xdnmm).