12.4.1. Rozpoczynanie i kończenie pracy
Aplikacja xdnmm podczas startu odczytuje swoje parametry konfiguracyjne,
dotyczące swojego wyglądu jak również niektórych parametrów pracy z pliku .xdnmmrc.
Aplikacja spodziewa się znaleźć ten plik w katalogu, którego nazwa przechowywana
jest w zmiennej środowiskowej $DAVIDPRIVDIR. W przypadku kiedy taki plik nie
istnieje aplikacja rozpoczyna pracę z domyślnymi ustawieniami.
12.4.2. Opis działania głównego okna aplikacji
Aplikacja jest graficznym klientem serwera dnmmsd
i w związku z tym pełną funkcjonalność uzyskuje po procesie połączenia
się z serwerem. Aby połączenie mogło być nawiązane użytkownik aplikacji musi dokonać swojej
identyfikacji na serwerze przez podanie swojego identyfikatora oraz hasła. Po udanej autentykacji
następuje załadowanie danych z Bazy Danych Informacji o Sieci, które udostępnia serwer.
Proces ten zazwyczaj zajmuje trochę czasu. Postęp tej operacji jest wizualizowany przez aplikację.
Pełną funkcjonalność uzyskuje się po zakończeniu tego procesu.
Centralny widok aplikacji może być dzielony na dowolną ilość
pionowych i poziomych paneli. Każdy z paneli może zawierać inny obiekt.
Zawsze jest tylko jeden aktywny panel. Jest on otoczony zieloną ramką.
Na samym dole okna aplikacji znajduje się pasek statusu. Z lewej strony paska znajdują się dwa liczniki:
wiadomości wejściowych i wyjściowych.
Na pasku znajdują się także przyciski opisane w tabelce poniżej:
Przed przyciskiem umożliwiającym połączenie się z serwerem znajduje się informacja, kiedy
nadeszła ostatnia wiadomość od serwera, a po nim dwa pola opisujące identyfikator
tej aplikacji jaki został przydzielony jej przez serwer. Ostatnim elementem paska statusu
jest wskaźnik obecnego statusu połączenia aplikacji z serwerem.
12.4.2.1. Znaczenie przycisków funkcyjnych w głównym oknie aplikacji
W głównym widoku aplikacji na pasku narzędziowym znajdują się
przyciski, za pomocą których można sterować pracą aplikacji. Pierwszy
przycisk znajdujący się w lewej części paska narzędziowego
odpowiada opcji z menu File.
Tabela 12.3. Aplikacia xdnmm - opis przycisków pokrywających się z menu File
Przycisk |
Opis |
|
Pozwala na zablokowanie dostępu do aplikacji. Wówczas przy jakimkolwiek
naciśnięciu klawisza myszy lub kalwiatury, lub poruszeniu myszy pojawi się
okienko Authorization, w którym należy wpisać nazwę użytkownika i hasło,
aby odblokować dostęp do aplikacji i zalogować się tym samym ponownie do
serwera (nie trzeba się logować jako ten sam użytkownik). |
W menu File występują także opcje nie umieszczone na pasku narzędziowym.
Kolejne przyciski pokrywają się z menu Edit. Są to przyciski służące do edycji
różnych obiektów i po ich naciśnięciu zawsze pojawiają się okienka edycyjne, które
nie są modalne. W każdym przypadku można edytować dowolną liczbę obiektów naraz
przez ich odpowiednie zaznaczenie.
W menu Edit występują także opcje nie umieszczone na pasku narzędziowym.
Tabela 12.6. Aplikacja xdnmm - opcje z menu Edit nie występujące na pasku narzędziowym
Nazwa opcji |
Opis |
Reset to OK state |
Pozwala zmienić stan elementu na stan OK. Jeśli element jest
obiektem i posiada podobiekty to także ich stan zostanie zmieniony,
chyba że ich stan jest oznaczony jako Not managed lub Delete. |
Manage |
Pozwala ustawić stan wybranych elementów na stan OK i tym samym rozpocząć
zarządzanie tymi elementami. Jeśli tym elementem jest obiekt typu Network,
to zostanie rozpoczęty proces jego odkrywania, czyli skanowania. Jeśli zaś
jest to obiekt typu computer lub router, to wszystkie jego interfejsy
sieciowe i ewentualni obecni sąsiedzi BGP, też zaczną być zarządzani
(tzn. ich stan na tym urządzeniu zacznie być monitorowany). |
Manage but don't discover |
Ma zastosowanie do obiektów typu Network. Wtedy bowiem zostanie uruchomiona
obsługa propagacji stanów elementów wpływających swoimi stanami na te elementy,
ale proces skanowania sieci nie zostanie uruchomiony. Sieci nieskanowane
mają kolor niebieski. |
Don't manage |
Ustawia stan wskazanych obiektów na wartość Not managed. |
Move up |
Pozwala przenieść zaznaczone obiekty do mapy stojącej wyżej w hierarchii map,
czyli do obiektu zawierającego obecnie prezentowany obiekt. |
Discover (poll) node |
Pozwala odkryć podane urządzenie lub ponownie je odpytać, jeśli jest już
obecne w Bazie Danych. Dzięki temu można zaktualizować jego konfigurację. |
Save positions of ping panels |
Zachowuje pozycje i rozmiary wszystkich paneli pokazujących obiekty pingowane. |
Kolejne przyciski pokrywają się z menu View.
W menu View występują także opcje nie umieszczone na pasku narzędziowym.
Tabela 12.8. Aplikacja xdnmm - opcje z menu View nie występujące na pasku narzędziowym
Nazwa opcji |
Opis |
Show tool bar |
Pokazuje lub chowa pasek narzędziowy. |
Show status bar |
Pokazuje lub chowa pasek statusu. |
Show deleted elements |
Pokazuje lub chowa elementy zaznaczone jako usunięte. |
Show not managed elements |
Pokazuje lub chowa elementy będące w stanie Not managed. |
Split view horizontally |
Dzieli horyzontalnie aktywny panel na dwa osobne panele. |
Split view vertically |
Dzieli wertykalnie aktywny panel na dwa osobne panele. |
Close view |
Zamyka aktywny panel. |
Ostatnie trzy opcje pokrywają się z menu David system.
Pozwalają one na uruchomienie aplikacji systemu David.
Tabela 12.9. Aplikacja xdnmm - opis przycisków pokrywających się z menu David system
Poprzez menu Help można dowiedzieć się o wersji i czasie powstania aplikacji.
12.4.2.2. Eksploracja map i obiektów
Centralną część aplikacji zajmuje wnętrze obecnie prezentowanego obiektu.
Pierwszym, zawsze dostępnym obiektem jest mapa Root Map, nadrzędna dla wszystkich
innych obiektów. Niektóre obiekty mogą zawierać inne obiekty. W ten sposób można
tworzyć hierarchiczną strukturę obiektów Bazy Danych. Najłatwiejszym sposobem
zobaczenia wnętrza wskazanego obiektu jest podwójne na nim kliknięcie.
Aplikacja pozwala na dodawanie różnych typów obiektów:
obiekty typu Location mogą zawierać dowolne, inne obiekty;
obiekty typu Device odpowiadające fizycznym urządzeniom sieciowym;
obiekty typu Network odpowiadające odkrytym sieciom – automatycznie dodawane;
obiekty typu Link są połączeniami pomiędzy dwoma obiektami powyższych
typów na tej samej mapie.
W przypadku, gdy oglądany obiekt odpowiada rzeczywistemu urządzeniu (jest typu Device),
wtedy jego wnętrze przedstawia kilka podstawowych informacji na temat samego urządzenia oraz
listę interfejsów sieciowych, sąsiadów BGP i managed items.
Typ Device posiada kilka podtypów: Router, Computer,
Ethernet switch, UPS, itp.
Kliknięcie na pozycję listy opisującą interfejsy sieciowe lub sąsiadów BGP otwiera ich szczegółową listę.
Kliknięcie na pozycję listy opisującą jedną z grup managed item
otwiera ich szczegółową listę. Wygląd szczegółowy managed item jest
specyficzny dla danej grupy i zależy od jej definicji.
Opcje opisane poniżej pozwalają poruszać się po hierarchicznych mapach obiektów.