|
23.2.1. Zakładka Tree view
Node Browser jest dostępny poprzez zakładkę Nodes.
Domyślny widok aplikacji przedstawia dwie zakładki Tree view oraz
Accounting, poniżej których znajduje się rozwijana lista urządzeń i ich elementów,
mająca postać drzewa.
W zakładce Tree view pokazanych jest domyślnie 6 z 13 dostępnych kolumn. Użytkownik może
wybierać, które kolumny chce widzieć. Ich znaczenie wyjaśnia poniższa tabela:
Tabela 23.1. Node Browser - kolumny zakładki Tree view
Kolumna |
Opis |
Name |
Nazwa grupy, obiektu, elementu. |
State |
Aktualny stan elementu. |
Alarm status |
Aktualny status alarmu elementu. |
State details |
Szczegóły na temat aktualnego stanu elementu. |
Community |
Community wynikowe dla elementu. |
Last check |
Czas ostatniego sprawdzenia elementu. |
Obok kolumny Name znajduje się zielona strzałka,
której naciśnięcie spowoduje rozwinięcie się listy z dostępnymi kolumnami.
Przycisk Save zatwierdza wybrane zmiany.
Tabela 23.2. Node Browser - pozostałe kolumny zakładki Tree view
Kolumna |
Opis |
Is passive |
Pokazuje, czy element jest pasywny, czy nie.
|
State changed |
Pokazuje czas ostatniej zmiany stanu.
|
Last down state |
Pokazuje czas ostatniego stanu uznawanego jako down.
|
Device address |
Pokazuje główny adres IP urządzenia.
|
Up time |
Pokazuje Up time urządzenia.
|
System description |
Pokazuje opis systemu urządzenia.
|
IP addresses |
Adresy IP interfejsu sieciowego. |
23.2.1.1. Przeglądanie zasobów
Monitorowane zasoby można przeglądać na dwa sposoby:
przeglądając poszczególne elementy dostępne w postaci drzewa,
wyszukując elementy według podanych kryteriów.
Pierwszy sposób jest dość prosty, gdyż wystarczy klikać
myszką na listę dostępnych monitorowanych elementów, co spowoduje
ich rozwijanie się, aż do najmniejszych elementów.
Drugi sposób pozwala nam wybrać monitorowane elementy z wykorzystaniem różnych
kryteriów wyboru, które są dostępne dzięki przyciskom umieszczonym w górnej części aplikacji.
Dzięki przyciskowi Search możemy wyszukiwać interesujące nas elementy przy użyciu dodatkowo
wyświetlających się pól i przycisków.
Na pierwszym miejscu wyświetla się lista rodzajów
monitorowanych urządzeń i elementów, z której można wybrać jeden rodzaj. Dla przykładu wybieramy
z listy Search ping objects.
Obok znajduje się kolejna lista z opcjami do wyboru:
Text – możliwość podania nazwy tekstowej (lub jej części) wybranego elementu,
IP address – możliwość podania adresu IP wybranego elementu,
AS number – możliwość podania numeru AS wybranego elementu.
W okienku edycyjnym użytkownik wpisuje szukany tekst. Kolejną listą wyboru jest lista
dotycząca stanów – State. Domyślnie ustawione są trzy opcje wyboru: All, Ok, Critical. Kiedy
jednak zostanie wybrany przycisk Advanced, wówczas pojawi się znacznie więcej opcji z listy stanów.
Przycisk Advanced, powoduje także, że dodatkowo wyświetla się pole Passive state, które posiada listę ze stanami:
All, Is passive oraz Is not passive.
Kiedy z listy wyboru typów urządzeń zostanie wybrana opcja Search managed items, to wówczas pojawi się
dodatkowa lista z wyborem grupy obiektów managed items. Lista aktualnie zdefiniowanych grup managed items może wyglądać następująco:
Kiedy podamy wszystkie interesujące nas kryteria wyboru i zatwierdzimy je przyciskiem Search, wówczas otrzymamy
interesujące nas dane. Przycisk Add search pozwala na dodanie do wyświetlanej listy elementów kolejnych elementów z listy dostępnych
grup elementów np. managed items.
Zakładka Tree view pozwala na wyszukiwanie zasobów przy użyciu przycisów z jej menu głównego.
Znaczenie tych przycisków jest następujące:
23.2.1.2. Opis dodatkowych funkcji elementów prezentowanych w zakładce Tree view
Dodatkowe menu, dające dostep do kolejnych funkcji, jest dostępne przy nazwie elementu.
Zakładając, że oglądamy dane dotyczące statusu baterii naszego ups-a, to zarówno obok
nazwy ups-a jak i obok elementu Battery status
znajdują się zielone strzałki. Kliknięcie na strzałkę myszką spowoduje otworzenie
się menu z opcjami. W zależności od kontekstu dla wybranego elementu menu będzie
się wyświetlało z różnymi opcjami.
Znaczenie opcji z menu kontekstowego jest następujące:
Show only this device – pokazuje tylko to urządzenie jako wynik wyszukiwania,
Show SNMP Trap report – pokazuje raport na temat Trapów dotyczących tego elementu,
Show case report – pokazuje raport na temat case-ów, dotyczących tego elementu,
Set parent... - otwiera okienko pozwalające wybrać nowego rodzica (nowy kontener),
Show state report – pokazuje raport na temat zmiany stanów tego elementu,
Scan now – wysyła prośbę o ponowne przeskanowanie tego urządzenia,
Check now – wysyła prośbę o przyśpieszenie odpytania tego elementu urządzenia,
Turn passive state on – ustawia stan pasywny dla tego elementu,
Add to accouting report – dodaje element do raportu na temat accoutningu
(zakładka Accountig).
Kliknięcie, w głównym widoku aplikacji, na nazwę elementu spowoduje
wyświetlenie się okienka z dodatkowymi informacjami na jego temat.
Przykładowy widok szczegółowy dla interfejsu sieciowego.
Przykładowy widok szczegółowy dla managed item.
Przykładowy widok szczegółowy dla obiektu pingowanego.
Przykładowy widok szczegółowy dla sąsiada BGP.
Przykładowy widok szczegółowy urządzenia.
23.2.2. Zakładka Accounting
Zakładka Accounting pokazuje ilość oktetów (bajtów) i pakietów przesłanych przez interfejsy
sieciowe. Aplikacja pozwala także na zliczanie przesłanych danych z punktu widzenia zdefiniowanych
klientów. Widok aplikacji jest podzielony na dwie części. W pierwszej prezentowany jest ruch na
interfejsach, a w drugiej ruch do klientów.
Dodawanie interfejsów sieciowych do raportu, dotyczącego zliczania ruchu, odbywa się poprzez
wybranie w zakładce Tree view interesującego nas elementu, a następnie wybranie opcji
Add to accountig report dostępnej w menu dla danego elementu. Następnie przechodzimy
do zakładki Accounting i tam, albo można ustawić konkretny zakres czasowy,
albo nie ustawiać żadnego i wtedy aplikacja zastosuje ustawienia domyślne i zliczy ruch
na wybranych elementach listy od początku dnia. Dla zapamiętania zakresu
czasowego należy wcisnąć przycisk Save.
Po wybraniu elementów do raportu o zliczeniu ruchu oraz zakresu czasowego, należy użyć
przycisku Count.
Wyświetlą się wtedy dane w poszczególnych kolumnach, których znaczenie jest następujące:
Device – nazwa urządzenia sieciowego;
Interface – nazwa interfejsu sieciowego;
Start – czas wystąpienia pierwszej danej w wybranym zakresie czasu;
Stop – czas wystąpienia ostatniej danej w wybranym zakresie czasu;
Total octets – ilość przesłanych oktetów danych;
Total packets – ilość przesłanych pakietów danych;
Total octets (%) – procentowy udział oktetów w zsumowaniu całej listy;
Total packets (%) - procentowy udział pakietów w zsumowaniu całej listy;
W kolumnie Interface jest przycisk, który uruchamia
okienko Selected columns z kolumnami dostępnymi do pokazania w głównym
widoku aplikacji. Znaczenie kolumn, które domyślnie nie są pokazywane, jest następujące:
Records – ilość wpisów accountingowych,
Fixed records – ilość poprawionych wpisów accountingowych,
Input octets – ilość oktetów wejściowych,
Output octets – ilość oktetów wyjściowych,
Input packets – ilość pakietów wejściowych,
Output packets – ilość pakietów wyjściowych,
Input octets (%) - procentowy udział oktetów wejściowych w zsumowaniu całej listy,
Output octets (%) - procentowy udział oktetów wyjściowych w zsumowaniu całej listy,
Input pacets (%) - procentowy udział pakietów wejściowych w zsumowaniu całej listy,
Output pacets (%) - procentowy udział pakietów wyjściowych w zsumowaniu całej listy.
Drugą część głównego widoku aplikacji zajmują zliczenia danych dla klientów.
W tym przypadku wybranych klientów dodajemy do listy wchodząc do zakładki Configuration,
a następnie pola Customers. Uruchomi się wówczas aplikacja Customer Configurator,
gdzie znajdują się listy klientów i ich grupy. Należy wybrać interesującego
nas klienta i wejść do jego widoku szczegółowego.
Wybieramy wówczas ikonkę ze znakiem $. Wówczas klient automatycznie zostanie
dodany do listy w zakładce Accounting programu Node Browser. I podobnie jak w
przypadku interfejsów sieciowych, aby obejrzeć wyniki zliczeń danych dla
wybranych klientów, należy wcisnąć przycisk Count.
Podobnie jak w przypadku zakładki Tree view, w zakładce Accounting przycisk
Reload - odświeża aktualny widok aplikacji, przycisk Print pozwala na wydrukowanie
aktualnego widoku aplikacji, przycisk Export pozwala na wyeksportowanie danych
do pliku w formacie .csv, natomiast przycisk Configure
pozwala ustawić dodatkowe opcje aplikacji. Wyświetli się wówczas okienko
Configure, które umożliwia wybór poniższych wartości:
pole Printed units pozwala wybrać wartości:
Best units for value, Same values, Kilo,
Mega, Giga, Tera;
pole Number decimal separator posiada wartości: Dot (.),
Comma (,);
pole Bars posiada dwie opcje: Show, Hide;
pole Fix rows containing errors posiada dwie opcje: Yes i
No.
|
|
|