Network Manager 3.0.0 (full version)
 
Spis treści
Start
Spis treści
1. Konwencje typograficzne
2. Informacje ogólne o systemie David
3. Terminologia
4. Instalacja
5. Wymagania dla Network Manager-a
6. Instalacja
7. Informacje ogólne
8. Zaawansowany Kolekcjoner Danych (dedcd)
9. Serwis Mapy Zarządzania Siecią (dnmmsd)
10. Klient Mapy Zarządzania Siecią (dnmmc)
11. Wykonawca Czasochłonnych Poleceń Sql (dsqed)
12. Network Management Map (xdnmm)
13. Generator Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnv)
14. Edytor Paneli Sterowania Urządzeniami Sieciowymi (xdnnve)
15. Przyciski najczęściej występujące w aplikacjach WWW
16. Konfigurator Wykluczonych z Odkrywania Adresów IP (Excluded IP Address Configurator)
17. Konfigurator Wpisów SNMP Community (SNMP Community Configurator)
18. Konfigurator Odbiorców Powiadomień (Notification Recipient Configurator)
19. Zarządca Użytkowników i Grup (User and Group Manager)
20. Zarządca Kont (User Manager)
21. Zarządca Grup (Group Manager)
22. Przeglądarka Kolekcji (Collection Browser)
23. Node Browser
24. Przeglądarka Raportów o Węzłach (Node Report Browser)
25. Konfigurator Modułów Webowych (Web Module Configurator)
26. Monitor Serwisów (Service Monitor)
27. Customer Configurator
 
 

14.6. Konfiguracja panelu roboczego

Budowę paneli sterowania dokonuje się dzięki korzystaniu z przycisków znajdujących się na lewym, skrajnym obszarze okienka aplikacji. Wystarczy tylko nacisnąć wybrany przycisk i kliknąć następnie lewym przyciskiem myszy, gdy jest ona nad obszarem panelu. Kiedy zamiast kliknąć narysuje się prostokątny obszar na panelu, to kontrolka całkowicie go sobą wypełni. Dostępne są następujące rodzaje przycisków:

Tabela 14.5. Opis dostępnych przycisków

Przycisk Opis
Pointer
Line edit
Label
Push button
Progress bar
Check box
Combo box
Group box
List box
Radio button group
Scroll bar
Slider
Spin box
List view
LCD number
Graph
Control light
Line

Pierwszy przycisk nie jest przyciskiem kontrolki, lecz pozwala odznaczyć wciśnięty wcześniej przycisk wybranego obiektu.

Za pomocą przycisku , przy zaznaczonej kontrolce lub przez dwukrotne kliknięcie lewym przyciskiem myszy nad obszarem kontrolki, można dokonać konfiguracji wybranego obiektu. Dla wszystkich rodzajów kontrolek pojawi się wówczas okienko dialogowe z 3, 4 lub 5 zakładkami. Zakładki Main, Style i Specific występują dla każdej kontrolki. Prawie zawsze występuje także zakładka Actions, a w niektórych przpadkach zakładka Frame. Dokładne zestawienie występowania zakładek dla poszczególnych kontrolek znajduje się w tabeli, w dalszej części dokumentu.

Zakładki Main, Style, Actions oraz Frame prawie dla wszystkich kontrolek mają taki sam wygląd (wyjątkiem jest zakładka Main oraz w minimalnym stopniu zakładka Actions), natomiast zakładka Specific jest dla każdej z kontrolek inna.

14.6.1. Zakładka Main

W zakładce Main zawsze znajduje się pole Object name, które pozwala wyspecyfikować nazwę obiektu, pod którą będzie osiągalny przez inne kontrolki oraz panel. Można też ustawić rodzaj czcionki (przycisk Fonts) inny niż domyślny. Jeśli obiekt ma być powiązany z jakimś bytem SNMP, tzn. gdziekolwiek zostanie użyty jako argument akcji Read lub Write, to można podać jego ID string. Jeśli obiekt ten będzie dodatkowo wykorzystywany do ustawiania wartości bytu SNMP (akcja Write), to należy poprawnie ustawić typ tej zmiennej poprzez wybranie jednej z opcji pola Object type. Aby obiekt mógł aktualizować swój wygląd na podstawie wyników działania akcji Read należy dodatkowo zaznaczyć opcję Accept incoming Pdu. Czasem zachodzi potrzeba, aby do ID string-u obiektu dokleić dodatkowy OID. Wtedy we właściwościach obiektu należy zaznaczyć opcję Accept ID string sticking. Aby obiekt w ogóle mógł być wykorzystywany w jakiejkolwiek akcji odczytu (Read) lub zapisu (Write) to należy podać nazwę sesji w polu Belongs to session.

W polu Text/value on timeout można podać wartość, którą kontrolka będzie przyjmować w momencie nie otrzymania odpowiedzi od odpytywanego urządzenia w przewidzianym czasie. Wartość ta zostanie zinterpretowana jako tekst, jeśli takich wartości spodziewa się kontrolka (np. Label) w przeciwnym wypadku zostanie zinterpretowana jako wartość liczbowa.

W polu Text/value after timeout można podać wartość, którą kontrolka będzie przyjmować po okresie nie otrzymywania odpowiedzi od odpytywanego urządzenia.

14.6.2. Zakładka Style

Zakładka Style zawiera pole wyboru dające cztery możliwości uzyskiwania Focusu przez kontrolkę: brak focusu, focus przez naciśnięcie przycisku Tab z klawiatury, przez naciśnięcie przycisku myszy oraz te dwie ostatnie możliwości naraz. W okienku edycyjnym Caption można podać napis, jaki ma być wyświetlany na kontrolce (dotyczy to części obiektów). W okienku ToolTip można podać napis jaki ma pojawić się w okienku podpowiedzi nad obiektem w momencie najechania na niego kursorem myszy (pusty napis oznacza brak podpowiedzi). Włączona opcja Enabled pozwala ustawić kontrlkę w stan osiągalny za pomocą myszy lub klawiatury.

Na zakładce znajdują się także trzy przyciski, które pozwalają ustawić dowolną dla danej kontrolki kolorystykę. Każdy z przycisków pozwala na wyspecyfikowanie palety kolorów, charakterystycznej dla stanu, w jakim kontrolka może się znajdować (aktywyny, wyłączony, normalny).

14.6.3. Zakładka Actions

W zakładce Actions dla każdego zdarzenia można wyspecyfikować listę akcji, które mają być podjęte. Zdarzenia dla kontrolek są najczęściej dwojakiego rodzaju: naciśnięcie przycisku myszy równoznaczne z wciśnięciem klawisza Enter oraz podwójne naciśnięcie lewego klawisza myszy. Trzeba pamiętać, że to drugie zdarzenie, w przypadku myszy, poprzedzone jest zawsze pierwszym. Może to prowadzić do sytuacji, że akcje doczepione do podwójnego klikinięcia mogą nie zdążyć nastąpić lub wystąpią zaraz po akcjach dla pojedynczego kilknięcia. Z tego powodu nie ma sensu definiować akcji dla obu tych zdarzeń w przypadku tego samego obiektu.

Użytkownik może mieć do dyspozycji najwięcej pięć różnych rodzajów akcji. Nie wszystkie typy obiektów dysponują całym ich zestawem. Akcja Close służy do kończenia pracy całego panelu. Jeśli jest on dialogiem to zamyka się tylko okienko. Jeśli jest on panelem głównym, to kończy się tym samym pracę całej aplikacji. Akcja Read służy do odczytywania danych dla wyspecyfikowanych obiektów w celu aktualizacji ich wyglądu na panelu, zaś Write przesyła te dane do zarządzanego urządzenia.

Okienko Program specification definiujące akcję Exec pozwala wyspecyfikować program oraz jego argumenty, który ma zostać uruchomiony w momencie zajścia danego zdarzenia. W procesie specyfikacji programu oraz jego argumentów można podawać nazwy poprzedzone znakiem $. Nazwą może być: zmienna środowiskowa, która będzie zdefiniowana w trakcie rzeczywistego działania panela, nazwa kontrolki, której wartość chcemy wykorzystać, słowo kluczowe takie jak HostName, ReadCommunity, WriteCommunity, FileName, StickingIDString, zawierające odpowiednie argumenty wywołania generatora paneli xdnnv.

Okienko Network Node View parameters definiujące akcję Dialog pozwala podać nazwę pliku konfiguracyjnego dla programu xdnnv, opisującego panel sterowania. Można zaznaczyć opcję Stick this ID string i podać OID do doklejenia dla kontrolek wskazanego panelu. Podobnie jak w przypadku specyfikacji akcji Exec można wykorzystywać znak $ i podawać za nim nazwy kontrolek lub słowa kluczowe (nie można wykorzystywać zmiennych środowiskowych). Akcja Dialog uruchamia obsługę wyspecyfikowanego panelu w okienku modalnym w przeciwieństwie do akcji Exec, która uruchamia dowolny program.

Przyciski znajdujące się na zakładce Actions pozwalają manipulować listą akcji dla danego zdarzenia. Przyciskpozwala zdefiniować nową akcję z pośród omówionych powyżej. Akcja Read i Write specyfikuje się tak samo jak w przypadku konfiguracji panelu.

14.6.4. Zakładka Frame

Za pomocą zakładki Frame można skonfigurować styl ramki obramowującej obiekt i szerokość linii, z których będzie zbudowana. W grupie Style dostępne są następujące możliwości: No Frame, Box, Panel, WinPanel, HLine, VLine, Styled Panel, PopupPanel oraz style obramowania takie jak: płaski (Plain), wypukły (Raised) i wklęsły (Sunken). W grupie Line definiuje się grubość linii zewnętrznej obramowania, zaś w grupie Midline grubość linii środkowej. Efekt aktualnych ustawień widoczny jest na podglądzie obok.

14.6.5. Zestawienie występowania zakładek dla poszczególnych kontrolek

Tabela 14.6. Zestawienie występowania zakładek dla poszczególnych kontrolek

Rodzaj kontrolki Zakładka Main Zakładka Style Zakładka Actions Zakładka Frame Zakładka Specyfic
- Line edit  
- Label
- Push button  
- Progress bar
- Check box  
- Combo box  
- Group box  
- List box
- Radio button group
- Scroll bar  
- Slider  
- Spin box
- List view  
- LCD number
- Graph
- Control light
- Line